דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עוד נשובה אל ניגון עתיק? 

מאת    [ 10/05/2021 ]

מילים במאמר: 372   [ נצפה 1098 פעמים ]

שירה בציבור – מונח שילדינו בקושי מכירים. לא מזמן הופעתי באירוע. ניגש אלי נער מקסים כבן 17 ואומר לי: "אמא הזמינה אותך לשירה בציבור, אבל מה זה בעצם שירה בציבור, קריוקי?"

כמובן שהסברתי לנער את ההבדל, אבל הבנתי שגדל פה דור שלא מכיר את השירה בציבור בגרסתה המקורית. מבחינתם, לקחת רמקול מיליון וואט, לשים פלייבק ולשיר עד שמזמינים משטרה נחשב שיא השירה בציבור :).

 לאחרונה, ובמיוחד אחרי תקופת הקורונה, ישנה פריחה עצומה בתחום השירה בציבור, ובעיקר, וזו הפתעה עבורי, שירה בציבור עם אקורדיון. בעברי הובלתי מספר אירועי שירה עם אקורדיון, אך מאז חלפו אי אלו שנים, והכלי היה מאוחסן בארגז במחסן. לא היתה לו דרישה, ואני המשכתי עם ערבי שירה עם קלידים. עד כדי כך ששקלתי כבר למכור את הכלי מחוסר שימוש.

האקורדיון – כלי אקוסטי במקור ( קיימים היום אקורדיונים חשמליים ואף כאלה שמתחברים לMIDI ), הינו הכלי הכי מזוהה עם השירה בציבור. אותו כלי שכנער הייתי לוקח אותו לקומזיץ (עוד מונח שהנוער לא מכיר) בל"ג בעומר, אותו כלי שהמורה לריתמוזיקה בגן, האקורדיוניסטית או בכינויה דאז ה"מנגנת" היתה מלמדת אותנו את רזי המוזיקה.  כיצד הוא נעלם מחיינו, ומדוע הוא חוזר?

 השירה ביחד התחילה סביב המדורות, בשטחים פתוחים ובמקומות בהם אין חשמל. הגיטרה לא נתנה מענה כי היתה חלשה מדי ללא הגברה ולא נשמעה כמעט. האקורדיון, כלי בעל עוצמות חזקות יחסית, עשה את העבודה. במיוחד עבור נגני קלידים שלא שלטו ברזי הגיטרה. וכך נולדה השירה בציבור עם אקורדיון. גם אני למדתי את שיעורי האקורדיון פחות מתוך הכוונה ללמוד מוזיקה ( לאחר שנים שלמדתי לנגן בקלידים), אלא בעיקר בגלל האפשרות לשמח אנשים שכל כך מוטבעת בכלי הזה.

אז למה הוא נעלם?  לא כולם אוהבים את צלילו של הכלי, שמורכב מהמון מפוחיות קטנות.לעיתים הוא חזק מדי, לעיתים הוא מייבב מדי. הוא נשאר נחלת השירים הישנים, שירי תקופת הפלמח  וקום המדינה. עם הכנסם של המכשירים האלקטרונים, המוזיקה התעדכנה וזנחה את האקורדיון כחלק מכלי התזמורת ( אולי למעט מוזיקה צוענית  עדכנית שפרחה לזמן קצר)

ולמה הוא חזר? לכך אין לי תשובה אמיתית, אבל בדיקה של מילות חיפוש בגוגל מראה ששירה בציבור עם אקורדיוניסט הפכה למילת חיפוש נפוצה מאוד.אולי זו תקופת הקורונה שפיתחה את תחושת הביחד, אולי זו ההתרפקות על הצלילים הנוסטלגים. בדבר אחד בטוח, האקורדיון חזר לעשות את מה שהוא יודע הכי טוב, לשמח לבבות ולהיות מלך השירה בציבור.

 עופר לינדמן


 


שירה בציבור לכל אירוע


 


https://www.ofer-lindman.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב